nama ubat antibiotik untuk gonorea pada wanita paling manjur

Rawatan Sifilis yang Berkesan - Sifilis adalah penyakit kelamin yang disebabkan oleh bakteria. Penyakit ini cukup berbahaya. Kerana jika tidak dirawat dengan segera, ia dapat menyebabkan kerosakan permanen pada otak, saraf dan tisu badan yang lain. Pada masa ini, terdapat ubat sifilis yang dianggap berkesan dalam menyembuhkan penyakit ini.

Selain hubungan seksual, penyakit ini, yang juga sering disebut sebagai raja singa, juga dapat menular melalui aliran darah, dari ibu ke bayi di rahim. Untuk mengelakkan penularan ini, wanita hamil yang mengalami sifilis juga perlu menjalani rawatan dengan pengubahsuaian tertentu.
Antibiotik, ubat sifilis utama

Pada masa ini, tidak ada penyelidikan yang dapat mengesahkan rawatan semula jadi untuk sifilis. Ubat sifilis tidak dapat diperoleh secara bebas di farmasi. Jadi, untuk merawat penyakit ini, anda perlu berjumpa doktor.

Walaupun begitu, penyakit ini sebenarnya cukup mudah untuk diubati, sekiranya rawatan itu dijalankan sejak ia muncul.

Penisilin adalah ubat sifilis yang masih dianggap paling berkesan sehingga kini. Namun, tidak semua penghidap penyakit ini akan menerima dos yang sama. Pentadbiran ubat sifilis, dilakukan mengikut keparahan penyakit.

• Pada penderita sifilis awal
Ubat sifilis biasanya diberikan melalui suntikan. Dalam keadaan sifilis yang baru saja diderita kurang dari dua tahun, penisilin akan disuntik ke kawasan pantat sekali.
Pada orang yang alah kepada penisilin, ubat akan ditukar kepada jenis antibiotik lain dalam bentuk tablet. Ubat ini pada amnya perlu diminum selama 10-14 hari.

• Pada penghidap sifilis yang lama
Pada sifilis yang telah menderita lebih dari dua tahun, suntikan penisilin diberikan tiga kali dengan selang satu minggu setiap satu. Bagi orang yang alah kepada penisilin, ubat sifilis yang diberikan boleh diganti dengan jenis antibiotik lain, yang perlu diambil selama 28 hari.

• Pada orang dengan sifilis yang sudah teruk
Dalam kes yang lebih serius, seperti sifilis yang merebak ke otak, suntikan penisilin diberikan setiap hari di punggung, atau dua minggu sekali dengan suntikan ke dalam vena. Rawatan ini boleh diganti dengan jenis antibiotik lain yang perlu diambil selama 28 hari, jika anda alah kepada penisilin.

Pentadbiran sifilis untuk wanita hamil
Pada wanita hamil, ubat sifilis mesti diberikan segera. Kerana, penyakit ini dapat meningkatkan risiko keguguran, bayi lahir mati, dan prematur. Sifilis juga dapat menular ke bayi dan menyebabkan sifilis kongenital.

Sifilis kongenital, boleh membahayakan kesihatan bayi, kerana penyakit ini dapat menyebabkan bayi menderita sawan, kecacatan fizikal, gangguan perkembangan, dan pembengkakan hati dan limpa.

Sama seperti rawatan sifilis yang lain, wanita hamil juga boleh mengambil antibiotik untuk merawat penyakit ini. Walau bagaimanapun, tidak semua wanita hamil akan mendapat jumlah ubat sifilis yang sama. Ini bergantung pada usia rahim dan jangka masa sifilis.

Wanita hamil yang menderita sifilis selama kurang dari dua tahun umumnya dirawat dengan suntikan penisilin sekali, jika rawatan dijalankan ketika kehamilan masih pada trimester pertama atau kedua.

Sekiranya kehamilan telah memasuki trimester ketiga, maka dua suntikan penisilin akan diberikan satu minggu lagi.Sekiranya sifilis dialami selama lebih dari dua tahun, anda akan diberi tiga suntikan penisilin dengan selang satu minggu.

Bagi wanita hamil yang alah kepada penisilin, jenis antibiotik jangka pendek yang lain boleh diberikan dalam bentuk tablet.

Kesan sampingan sifilis yang mungkin berlaku
Setelah mengambil ubat sifilis seperti penisilin atau jenis antibiotik lain, anda mungkin mengalami beberapa gejala seperti:
  • Demam
  • Sakit kepala
  • Sakit pada sendi atau otot
  • Ceria
  • Loya
Walau bagaimanapun, secara amnya kesan sampingan ini biasanya hanya berlaku dalam 24 jam. Selepas itu simptom biasanya akan hilang dengan sendirinya.

Perkara yang perlu diperhatikan setelah mendapat rawatan sifilis
Setelah mendapat rawatan sifilis, ini tidak bermakna anda boleh kembali ke aktiviti seksual yang berisiko menyebabkan penyakit kelamin. Masih ada beberapa peringkat dan cadangan yang akan diberikan oleh doktor, yang perlu dipatuhi, seperti:

Ujian darah secara rutin untuk memastikan ubat sifilis yang diberikan berfungsi dengan baik
Mengelakkan hubungan seksual dengan pasangan baru sehingga rawatan selesai dan hasil ujian darah menunjukkan bahawa jangkitan berjaya disembuhkan
Beritahu pasangan anda untuk menjalani ujian sifilis juga dan dapatkan rawatan yang diperlukan
Dapatkan ujian HIV

Bagi anda yang telah didiagnosis menghidap sifilis, jangan menangguhkan rawatan. Anda juga tidak boleh terlalu bergantung pada ubat alternatif, kerana tidak ada penyelidikan yang mengesahkan keberkesanannya.

Ketahui Rawatan Sifilis yang Berkesan dan Pujuklah

Tempahan Boleh Hubungi +6282138615111 / Whatsapp Klik DISINI

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Kencing nanah disertai ruam merah pada kaki dan tangan

Obat kelamin laki laki keluar cairan nanah dan berbintik pada batang

Penanganan penyakti sifilis pada ibu hamil 8 bulan